Lyssna på sidan Lyssna

Kommunfullmäktiges sammanträde ställs in

Publicerad:

För att minska smittspridningen har kommunfullmäktige beslutat att ställa in sammanträdet den 14 december.

Kommunfullmäktige väntas återigen sammanträda enligt fastställd sammanträdesplan för år 2021 med möjlighet till reducering av antalet ledamöter eller digitala alternativ. Kommunens nämnder har helt eller delvis övergått till digitala sammanträden.

– Under rådande omständigheter, med en allvarlig uppmaning att minska
smittspridningen, bör vi som förtroendevalda göra vad vi kan. Kommunstyrelsen har gjort bedömningen att vi kan avvakta utvecklingen och återuppta fullmäktiges sammanträde efter årsskiftet utan att kommunens verksamheter tar skada, säger kommunfullmäktiges ordförande Per Danielsson (KD).

Förnyad överenskommelse från och med 1 december 2020

En ny överenskommelse för det politiska arbetet med anledning av covid-19 har även undertecknats av de partier som är representerade i kommunfullmäktige. Överenskommelsen säger att nämnderna har möjlighet att sammanträda på distans, eller att de kan reducera antalet ledamöter tillfälligt. Kommunfullmäktige kan sammanträda med 21 ledamöter istället för 39 ledamöter. Överenskommelsen reglerar även hur många mandat i kommunfullmäktige varje parti har vid reduceringen.

Överenskommelsen gäller fram till den 31 mars.