Lyssna på sidan Lyssna

Planer under framtagande

Kommunens samlade sida för detaljplaner, planprogram och områdesbestämmelser under framtagande.

Alla planer har tillfällen då du kan ställa frågor och lämna synpunkter. På detta sätt ges möjligheten till insyn och påverkan. När politikerna tagit beslut om samråd eller granskning, ska planhandlingarna ställas ut för allmänheten. Planförslaget skickas även till olika myndigheter, organisationer och berörda. Inkomna yttranden från samråds- eller granskningsskedet, kan leda till att planförslaget justeras.

Här visas vilka planer som kommunen arbetar med just nu.

Karta över pågående planarbeten

I kartan nedan visas aktuella planprojekt i olika stadier, från förarbete fram till att planförslaget antas och får laga kraft. Områden för pågående planläggning har märkts ut med en färg som motsvarar det skede planen är i. Zooma och panorera för att komma till valfri plan. För mer information, klicka på den markerade ytan. Observera att planområdesgränserna endast är preliminära och kan komma att förändras under planprocessens gång.

Pågående planer

Här kan du läsa mer om planer som är under framtagande i Sävsjö kommun. Du kan se i vilket skede planen befinner sig, och läsa planhandlingar. Till varje planarbete finns information om var, när och hur du kan lämna dina synpunkter.

Plan- och bygglagen (PBL) reglerar processen för att ta fram en detaljplan. Planprocessen är utformad för att vara demokratisk och transparent. Vid framtagandet av detaljplan, utreds om den föreslagna markanvändningen är lämplig. Planprocessen tar i normalfall minst ett år.

Nedan beskrivs i enkelhet hur processen ser ut.

Steg 1: Detaljplaneuppdrag

Utvecklingsavdelningen ansöker om planuppdrag hos kommunstyrelsen. Planarbetet kan inledas vid beviljat beslut om planuppdrag.

Steg 2: Undersökning av betydande miljöpåverkan

Planhandläggaren gör en förundersökning, för att avgöra om förslaget kan få en betydande miljöpåverkan. Vidare krävs en bedömning om detaljplanen kan vara av större intresse för allmänheten. Därifrån avgörs vilken typ av planförfarande som bör tillämpas.

Standard eller utökat planförfarande

Standardförfarande används om planen inte antas medföra en betydande miljöpåverkan. Planförslaget måste också vara förenligt med gällande översiktsplan, samt vara av mindre betydelse eller intresse för allmänheten. I annat fall ska ett utökat förfarande tillämpas. Nedan beskrivs processen utifrån ett utökat förfarande.

Steg 3: Samråd och samrådsredogörelse

Samrådshandlingar (plankarta med tillhörande planbeskrivning) sänds till berörda fastighetsägare, hyresgäster, länsstyrelsen, myndigheter och sammanslutningar som har väsentligt intresse av förslaget. Annonsering sker i lokal dagstidning. Planförslaget ställs ut i offentliga lokaler och på kommunens webbplats. I vissa fall anordnas informations- och samrådsmöten.

De synpunkter som framförts skriftligt under tiden för samråd, sammanställs i en samrådsredogörelse. Granskningshandlingar tas fram med utgångspunkt från redogörelsen.

Steg 4: Granskning och granskningsutlåtande

Det reviderade planförslaget ställs ut för granskning, efter beslut från kommunstyrelsen. En underrättelse framförs på kommunens anslagstavla, samtidigt som brevutskick görs till berörda fastighetsägare med flera.

Skriftligt framförda synpunkter på planförslaget, kommer att redovisas och kommenteras i ett granskningsutlåtande. Planhandlingarna justeras inför antagande, i enlighet med utlåtandet. Den som inte får sina synpunkter tillgodosedda, ska få dokumentet skickat till sig.

Steg 5: Antagande

Kommunfullmäktige beslutar om att anta detaljplanen. Från det att beslutet tillkännages på kommunens anslagstavla, får sakägare tre veckor på sig att överklaga. Om det inte händer, får detaljplanen laga kraft.

Steg 6: Laga kraft

En kungörelse att detaljplanen fått laga kraft, publiceras på kommunens anslagstavla. De som får rätt till ersättning i samband med planens genomförande, underrättas om beslutet. Laga-kraftvunnen detaljplan annonseras i lokaltidning.

När du vill bygga något eller göra en åtgärd som innebär att du vill att en detaljplan eller områdesbestämmelse tas fram, ändras eller upphävs ska du fylla i en begäran om planbesked från kommunen. För att göra detta fyller du i denna blankett Pdf, 91.1 kB, öppnas i nytt fönster..

På blanketten redovisar du övergripande vad åtgärden innebär. Till din begäran ska du även bifoga en karta över det område som innefattas av åtgärden. Den kan vara ritad antingen digitalt eller för hand på vår CSM-karta Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Du får gärna ta kontakt med oss innan du skickar in en begäran om planbesked för att få veta mer om vad som kan eller bör ingå. När du fyllt i och samlat in de underlag som är obligatoriska skickar du in det digitalt till sambygg@savsjo.se eller till:

Sävsjö kommun
Samhällsbyggnadsenheten
576 89 Sävsjö

När vi fått in begäran prövas lämpligheten av åtgärden på den föreslagna platsen. Underlag som vi använder för prövningen är styrdokument som översiktsplanen och andra strategiska dokument och lagar som miljöbalken eller plan- och bygglagen. I vår bedömning lämnar vi också ett förslag om positivt eller negativt planbesked med en motivering och ungefärlig tidsplan för arbetet. Underlaget till planbeskedet och en tjänsteskrivelse skickas till kommunstyrelsen för beslut.

 

Illustration över planbeskedsprocessen.

Illustration över planbeskedsprocessen.

Efter att du lämnat in en begäran om planbesked ska du få svar inom 4 månader. När kommunstyrelsen har beslutat om antingen positivt eller negativt planbesked återkopplar vi till dig med beslut och faktura för arbetet. Kommunen tar ut en avgift för alla beslut om planbesked oberoende av om det är positivt eller negativt. Om du får ett positivt planbesked tas ett plankostnadsavtal fram och i och med det har kommunen ett officiellt uppdrag att påbörja detaljplanearbetet som placeras i kommunens kö. Du får också halva planbeskedets kostnad avdraget från plankostnadsavtalet. Mer om kommunens taxa för planbesked och planer hittar du i Plan och bygglovstaxa 2025 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Ett planbesked är inte bindande eller möjligt att överklaga och ska inte uppfattas som ett slutgiltigt ställningstagande från kommunens sida. Ett positivt planbesked är alltså ingen garanti för att en detaljplan slutligen kommer antas. Underlag som kommer in under detaljplanens framtagande kan visa att åtgärden blir olämplig vilket kan leda till att planarbetet avbryts. Mer information om hur detaljplaner tas fram hittar du under Planprocessen. Mer information om planbeskedet reglering hittar du i Plan och bygglagen kap 5 §2-5.



Kontakt

Samhällsbyggnadschef

Emma Nordstrand
0382-15413