Svenska flaggan

Hälsning till nya svenska medborgare inför nationaldagen

Kommunfullmäktiges ordförande Per Danielsson och kommunstyrelsens ordförande Stefan Gustafsson vill gratulera och välkomna nya svenska medborgare till Sävsjö kommun.

Pandemin påminner oss om att ensam inte är stark

Nationaldagen är den högtid då vi svenskar firar det som är vårt Sverige. Vi hyllar det som är våra traditioner, vår demokrati och de värderingar som är grundläggande för vårt land.

I vår kommun lyfter vi ofta fram hur viktigt det är med en bra relationen mellan oss som samhällsmedborgare. Den pandemi som vi gått igenom har för många varit påfrestande och svår. Vi har åter påmints om att ensam är inte stark. Vi som invånare behöver varandra för att klara livets utmaningar och för att skapa trivsel och samhörighet. Nu ser vi fram emot att det åter kan bli möjligt att kunna mötas fler och fler med stöd av lättade restriktioner.

I samband med att vi firar den svenska nationaldagen brukar det hållas en medborgarskapsceremoni för att välkomna nya svenska medborgare. På grund av pandemin kommer vi att skicka diplom och välkomstbrev med post. Vi vill här säga tack för att ni som nya medborgare väljer Sävsjö kommun. Vi ser fram emot att ta del av era erfarenheter och era bidrag till vår gemenskap - både genom ert entreprenörskap, genom ert deltagande i föreningsliv och organisationer - och genom ert bidrag till vår kultur.

Vi vill uppmuntra er att vara aktiva, delta och engagera er i vårt samhälle. Vi behöver er, ni behöver oss. Det är nu vi tillsammans som skapar det goda samhället. Välkomna som medborgare i Sverige.

Vi önskar er alla som bor och arbetar i vår kommun en fin nationaldag!

Per Danielsson, kommunfullmäktiges ordförande
Stefan Gustafsson, kommunstyrelsens ordförande