Komstad Kvarns upprustning är klar

Kommunen har bidragit med finansiering till upprustningen av Komstad Kvarn. Ett viktigt projekt som Sävsjö kommun gärna står bakom, menar kommunstyrelsens ordförande Stefan Gustafsson.

– Komstad är ett riktigt smultronställe i vår kommun och en viktig del av vår historia, säger Stefan Gustafsson.

Kvarnen, det gamla tingshuset och ängarna i Komstad är klassat som riksintressesant för kulturmiljövärden och upprustningen har till största delen finansierats genom Landsbygdsprogrammet och EU-bidrag. Sävsjö kommun har gått in som garant och bidragit med medfinansiering.
– Vi har varit en aktiv part i detta och står bakom projektet. Men jag vill framför allt lyfta fram de viktiga ideella krafterna i Stiftelsen Komstad Kvarn. Sådana krafter är en verklig tillgång i vår kommun, säger Stefan Gustafsson.

Stiftelsen bjuder in till öppet hus i kvarnen, söndagen den 30 juni klockan 10 – 17, då allmänheten kan se resultatet. Då finns även timmermannen som gjort renoveringen på plats och berättar om byggnadsvård.

www.visitsavsjo.se kan du läsa mer, både om Komstad Kvarn Länk till annan webbplats. och om inbjudan till öppet hus. Länk till annan webbplats.