Lyssna på sidan Lyssna
Människor som badar i familjebadets pooler.

Familjebadets 30-årsjubileum

Publicerad:

Invigningen av Familjebadet genomfördes 24 september 1990. Sävsjö kommun hade också utsetts till årets kommun detta år. Dåvarande bostads- och idrottsminister Ulf Lönnqvist invigde och det var även en simtävling mellan politiker och medarbetare. I år blir det ett mer stillsamt firande av förklarliga skäl.

Hur kom Familjebadet till?

Ingvar Jarfjord, dåvarande kommunchef, berättar om hur Familjebadet kom till:

– Det togs ett beslut 1988 att göra en enkät till kommuninnevånarna för att lyssna på deras önskemål om vad de saknade mest i kommunen. Av de olika alternativ som fanns att välja på så hamnade valet ”Simhall” högst upp på listan. Även vid träffar med näringslivet så uttrycktes detta önskemål för att det skulle göra kommunen mer attraktiv.
Det slutliga beslutet kom efter att dåvarande kommunalrådet Uno Nord skrivit en motion till kommunfullmäktige.

Första spadtaget togs 8 mars 1989. Bygget var uppmärksammat i media och Ingvar Jarfjord blev intervjuad i radio. Målet var att rikta sig till familjer och uppföra ett äventyrsbad med flera olika alternativ, annorlunda mot en traditionell simhall.

– Jag är mest nöjd med att det blev en sådan succé med många besökare. Första åren var det nog 100 000 besökare om året. Många besökare kom från närliggande kommuner där det inte fanns något liknande äventyrsbad. Trivsam och trevlig personal som stannat länge vilket betyder att de trivs menar Ingvar Jarfjord.

Ingvar var själv en trogen besökare på Familjebadet i många år.

Det finns glada minnen från de 30-åren

Annelie Holmberg;
– Jag besöker badet en hel del, själv för att delta i ett vattengympapass
eller som mormor/farmor och varje gång lämnar jag med ett leende på läpparna.
Jag vet att Familjebadet är omtyckt av många och besökare kommer långväga
ifrån. Vi samhällsmedborgare ska vara stolta över att vi har Familjebadet.
Personalen gör ett underbart atbete. Hipp hipp hurra för Familjebadet.

Ann-Charlotte Rydén

Birgitta Bertilsson

Bernt Ivarsson

– Helt fantastiskt ställe med duktig och trevlig personal. En plats för alla där det finns många valmöjligheter. Jag har just nu varit på vattenträning men simmar gärna flera gånger i veckan. Har varit med på core träningen innan och jag besöker gärna Familjebadets relaxkvällar och allt har varit toppen.
Att vi har detta så nära oss ska vi vara stolta över och verkligen ta vara på, tycker Ann-Charlotte

Birgitta säger;

– En mötesplats där man träffar andra. Här får man den bästa motionen, att träna i vatten ökar rörligheten och möjligheten att kunna träna. Bastu och bubbel efter det gör den perfekta dagen.

Bernt ;

– Jag har trivts varenda gång jag varit på badet. Bra med regelbunden motion. Utan detta hade jag inte varit lika pigg och spänstig vid mina 85 år.

Några tankar från badföreståndaren

Badföreståndaren Mari-Louise Strömqvist berättar;

– Tänk att badet fyller 30 år och att jag har fått förmånen att vara med på hela den resan tillsammans med flera av badets medarbetare som också har jobbat runt 20 år och mer.

Marie-Louise berättar att badet från början var ett oskrivet blad som under åren fyllts med verksamhet och fantastiska möten med människor, och just detta gör att det är en fantastiskt rolig och utvecklande arbetsplats men också en krävande sådan. Det krävs att man gillar att utvecklas, träna, har en stark servicekänsla och gillar att ha fullt upp på dagarna, dock är nog viktigaste egenskapen flexibilitet för man vet aldrig vad som händer.

- Just VI är viktigt, detta är ingen enmansjobb utan det krävs ett nära samarbete av alla i arbetsgruppen samt vikarier för att få ihop allt. Det har varit drygt 100 personer som någon gång jobbat på badet.
Många som kommer hit uttrycker att det är en välskött simhall med trevlig personal och det blir den ju så när de som jobbar stannar länge, de lär känna sin simhall och dess besökare.
Nu har vi också kunnat fylla på med ett yngre garde som tillför otroligt mycket till gruppen som helhet och som ser mycket ur nya synvinklar vilket är spännande för utveckling för badet och oss gamla inventarier.

Lite gott & blandat

• Badet skulle visas upp det beräknades att det skulle komma runt 500 personer. Det kom cirka 3000 på öppet hus.
  • En morgon när en av medarbetarna kom till jobbet hade åskan slagit ner och hela den stora bassängen var tom- 450 kubikmeter.
  • Medarbetarna har mer än en gång fått rädda liv.
  • Under stormen Gudrun var Familjebadet behjälpliga mot människor som drabbats av stormen.
  • Även under 2018 och vattenbristen hjälpte man de drabbade att få tvätta och duscha.

Ett stort grattis till en pigg 30-åring!