Lyssna på sidan Lyssna

Färre sommarblommor i kommunen

Publicerad:

Då kommunen behöver minska sina kostnader blir det inte lika många sommarblommor i år som tidigare.

Har du sett att det är färre sommarblommor på gator och torg i Sävsjö kommun i år? Det hänger samman med kommunens ekonomi och att vi behöver minska våra kostnader. Serviceförvaltningen, som ansvarar för kommunens planteringar, har mindre resurser, både vad gäller medarbetare och pengar. Det innebär att det inte finns utrymme att ställa ut lika många krukor och urnor som förut.

Men vi har fortfarande många fina rabatter och planteringar som vi kan njuta av i alla våra orter.

– Under 2025 uppgick kostnaderna för inköp av sommarblommor till cirka 180 000 kronor. Under 2026 har vi planerat för en tydlig minskning där kostnaderna beräknas bli mer än halverade, säger Erika Tor Rundblad, chef för serviceförvaltningen.